11 grudnia 2012

Zasady organizacji konkursów na Facebooku


UWAGA: większa część poniższego tekstu jest NIEAKTUALNA w związku ze zmianami wprowadzonymi przez portal Facebook we wrześniu 2013. Aktualna wersja regulaminu tutaj.

Poniższy post przeznaczony jest dla aktywnych użytkowników portalu Facebook, potencjalnych i obecnych organizatorów oraz uczestników konkursów. Nie czytajcie dalej, jeśli nie należycie do którejś z powyższych grup. Wpis powstał po to, żeby zebrać w jednym miejscu informacje na powyższy temat i wyjaśnić ich istnienie.


Zasady organizacji konkursów i promocji na Facebooku regulują "Facebook Pages Terms". Głównie punkt III.E.

Stanowi on, że każdy konkurs czy promocja musi odbywać się poprzez stworzoną w tym celu zakładkę lub aplikację na fanpage'u. Zawsze należy podawać informacje, że promocja nie ma związku z serwisem Facebook, nie jest przez niego organizowana, a dane uczestników zbiera organizator, czyli firma administrująca fanpage'em.

Krótko mówiąc, w przypadku organizacji konkursu trzeba albo posiadać wiedzę i umiejętności pozwalające na stworzenie zakładki lub aplikacji, albo fundusze na zlecenie tego profesjonalistom. Wiem, życie jest ciężkie, ale chyba wiedzieliście, że nie ma nic za darmo?

Jakie konkursy łamią regulamin Facebooka?

- konkursy organizowane w komentarzach
Jeśli fanpage wymaga udzielenia odpowiedzi w komentarzu do wpisu, konkurs jest nielegalny, bo łamie punkt III.E.iii wyżej linkowanego dokumentu. Zasada prawdopodobnie ma związek z tym, że u różnych użytkowników kolejność wyświetlania komentarzy może się różnić, oraz z opcją edytowania komentarzy. Dodatkowo, serwis wyświetla czas dodania komentarza z dokładnością do pełnych minut, więc kiedy liczą się sekundy, jest niemiarodajny.

Konkurs "na komentarze" organizowany na fanpage'u krakowskiego MPK.
Widać wyraźnie, że komentarze nie zawsze segregują się chronologicznie.
Dodatkową przyczyną zabraniania tego typu konkursów jest tzw. edge rank, czyli algorytm zwiększający widoczność wpisu w oparciu o jego popularność. Miernikiem popularności jest również liczba lajków (like) czy komentarzy (comments), a Facebook promuje wpisy naprawdę angażujące fanów, a nie obiecujące im marchewkę w zamian za zaangażowanie.

- konkursy na lajki
Jeśli fanpage wymaga dodania zdjęcia czy komentarza bezpośrednio do strony lub wydarzenia, a zwycięzcę wybiera poprzez liczbę lajków pod rzeczonym zdjęciem lub komentarzem, konkurs jest nielegalny, bo łamie punkt III.E.v wyżej linkowanego dokumentu. Tego typu konkursy pozwalają na nadużycia w postaci głosów-lajków od sztucznych kont, których istnienie również łamie regulamin (wg Facebooka jedna osoba nie może posiadać więcej niż jednego konta w serwisie, nie ma zmiłuj, to jak PESEL). 

- konkursy na udostępnienia
Jeśli fanpage do udziału w konkursie wymaga udostępnienia statusu (share), konkurs również łamie powyższy punkt i jest nielegalny. Wiąże się to nie tylko z faktem podawania czasu udostępnienia z dokładnością do pełnych minut (jak przy komentarzach), ale także z tym, że dla administratora strony widoczne są jedynie publiczne udostępnienia, a nie te dla znajomych. Zmuszanie uczestników do upubliczniania swoich wpisów nie zgadza się z polityką Facebooka.

- losowania
"Zorganizowanie gry losowej, nawet takiej, w której nagroda jest bardzo mała, wymaga zebrania dużej liczby dokumentów i zgód od władz państwowych, a cały proces kosztuje kilka tysięcy złotych. Bez nich organizacja gier tego typu jest nielegalna." (źródło

- bez regulaminów 
Każdy konkurs musi mieć regulamin. Jakie elementy powinny się w nim znaleźć? Przede wszystkim zasady przeprowadzenia konkursu, wyłonienia zwycięzców i przyznania nagród, a także dane organizatora. Przy bardziej wartościowych nagrodach przydaje się również informacja na temat odprowadzenia podatku dochodowego od nagrody. Oczywiście to nie wszystkie elementy, każdy regulamin powinno się konstruować pod kątem danego konkursu.

Jeśli widzicie konkurs, który łamie regulamin - nie bierzcie w nim udziału!

Każdy, kto administruje fanpage'em - czy jest to wyspecjalizowana w tej dziedzinie firma zarządzająca stroną z setką tysięcy fanów, czy Zenek Nowacki promujący swoją stronkę o modelach samolotów wśród 30 znajomych - powinna przeczytać Facebook Pages Terms i się do nich stosować. Promujmy profesjonalne podejście. Pokazujmy firmom, że nie zgadzamy się na ich chodzenie na łatwiznę. Konkurs to promocja marki, a ta zawsze wymaga funduszy.

Dodatkowe ograniczenia

Nie wolno również powiadamiać uczestników o zwycięstwie korzystając z funkcji serwisu takich jak wiadomości prywatne, czat, prywatne profile lub fanpage. Wiąże się to z faktem, że Facebook nie chce przejmować odpowiedzialności za ewentualne niedostarczone lub nieprzeczytane wiadomości. Dlatego aplikacje konkursowe pobierają dane kontaktowe (nie osobowe!), najczęściej w postaci adresu e-mail. 

Jeśli czekacie na wiadomość od kogoś spoza listy znajomych - to prawdopodobnie znajdziecie ją tutaj...
Mam nadzieję, że powyższy wpis wyjaśnił Wam, w jaki sposób powinno się organizować konkursy na Facebooku. W razie wątpliwości polecam lekturę regulaminu oraz kontakt z fanpage'em Facebook Marketing Solutions (oba w języku angielskim). Wyjaśniają niedopowiedzenia, co jest istotne, bo sam serwis za łamanie swoich zasad najpierw strzela i blokuje fanpage, a dopiero potem przyjmuje pytania.