26 kwietnia 2015

Copywriterem być. 5 pytań o moją pracę



Jutro mijają dokładnie 4 lata, kiedy pojawiłam się w 1000ideas. Hurra!
Z tej okazji postanowiłam odpowiedzieć na pytania,
jakie najczęściej słyszę lub dostaję od Was o pracę copywritera. 

1. CO ROBI COPYWRITER?


Według definicji, wymyśla i pisze teksty do reklam. W praktyce obszar pracy copywritera potrafi być naprawdę obszerny, a jego zadania różnorodne. Wszystko zależy od miejsca pracy i specyfiki zleceń, a także od umiejętności danego copywritera. Możesz być mistrzem w pisaniu tekstów SEO, wymyślaniu nazw i sloganów dla nowych firm, możesz specjalizować się w artykułach sponsorowanych, bannerach, kampaniach billboardowych albo dialogach do spotów reklamowych. Zawsze jednak copywriter należy do zespołu kreatywnego i pracuje z tekstem. 

2. CO MUSI UMIEĆ COPYWRITER?


Przede wszystkim pisać angażujące, dopasowane do grupy odbiorców, chwytliwe, ciekawe i poprawne teksty. Niezbędna jest wysoka inteligencja słowna, duży zasób słów, znajomość zasad pisowni, wyczucie językowe. Bez kreatywnego podejścia też ani rusz. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli potrafisz napisać instrukcję obsługi miksera w trzech punktach na siedem różnych sposobów, to już jakiś początek.

Poza tym potrzebujesz twardej wiedzy z zakresu marketingu, reklamy, trochę psychologii i socjologii, obycia w reklamach (żeby nie popełniać plagiatu, tylko się inspirować) i odporności na krytykę (patrz punkt 4). Przydają się szerokie horyzonty, różnorodna wiedza i umiejętność szybkiego czytania ze zrozumieniem, bo bywa tak, że musisz zgłębić zupełnie nowy temat w parę godzin. Albo parę minut.

3. CO W TYM FAJNEGO?


Dla mnie to wymarzona praca, bo lubię pisać i lubię różnorodność. Nie sposób się nudzić, kiedy muszę wymyślić akcję promującą ekologiczną marchewkę, napisać tekst na etykietę dla hipsterskiej kanapki, odpowiedzieć na pytania konkursowe o dobieranie krawatów do koszuli, uzasadnić użycie wybranych barw przy tworzeniu logotypów dla firmy produkującej krany i poszukać ciekawostek finansowych z 14 różnych krajów świata, żeby wstawić je do kalendarza. A to wszystko w jednym tygodniu!

4. CO W TYM NIEFAJNEGO?


Praca idealna nie istnieje i także bycie copywriterem ma swoje wady. A właściwie jedną: poprawki od klientów. Kiedy zaczynałam tę pracę, wypuszczając tekst czułam się jak matka, która odprowadza wypieszczonego jedynaka do szkoły. A że klienci często nie przebierają w słowach i niemal nigdy nie stosują się do zasad konstruktywnej krytyki, to moje kochane "dzieci" były mieszane z błotem. Z czasem wyrobiłam w sobie pewną odporność na tego typu uwagi i nauczyłam się z nich śmiać. Poprawki przychodzą, a karawana idzie dalej. 

5. JAK ZOSTAĆ COPYWRITEREM?


Pisz. Podłapuj małe zlecenia. Buduj swoje portfolio. Jak już je stworzysz, aplikuj na juniora do wybranej firmy albo ogłaszaj się na portalach dla freelancerów. A w międzyczasie pisz, ucz się nowych rzeczy i obserwuj pracę innych. 


Jeśli chcielibyście zapytać o coś jeszcze, na przykład czy utożsamiam się z Donem Draperem, czy bycie "grammar nazi" pomaga w tej pracy albo dlaczego nie pracuję jako freelancer, śmiało. Komentarze należą do Was!