11 maja 2015

Wyzwanie książkowe - jak idzie i co czytać? Część I.


Kwiecień już za nami, więc jeśli bierzecie udział w moim wyzwaniu książkowym i czytacie w miarę równomiernie, powinniście mieć za sobą co najmniej 5 książek z listy.

Wyzwanie nie byłoby wyzwaniem, gdyby poprzeczka wisiała za nisko, dlatego nie wszystkie pozycje będzie prosto wybrać. Dzisiaj ściąga i trochę podpowiedzi do pierwszej połowy listy. Plus moje typy do każdego punktu. A to wszystko - pod zdjęciem przepięknej biblioteki w londyńskim Victoria & Albert Museum.


1. KSIĄŻKA STARSZA NIŻ JA


Urodziłam się w roku "orwellowskim", więc nie było trudno znaleźć czegoś, co zostało napisane wcześniej. Uniwersalnym rozwiązaniem w tej kategorii będą XVIII-wieczne powieści Jane Austen, "Przeminęło z wiatrem" albo dzieła Szekspira czy Dickensa, a z literatury polskiej cały romantyzm i pozytywizm Ja czytam "Małe kobietki", napisane i wydane w XIX wieku.

2. KSIĄŻKA STARSZA NIŻ TWOJE MIASTO


Mieszkam w Krakowie, który prawa miejskie dostał w XIII wieku. Wybrałam tę kategorię z pełną świadomością, że nie będzie łatwo. Sprawdzą się tu tytuły starożytne (greccy i rzymscy filozofowie, Homer, Biblia), a w przypadku mieszkańców nieco nowszych miast także takie klasyki jak "Boska komedia" Dantego. Jeszcze nie wiem, po co sięgnę w tej kategorii.

3. KSIĄŻKA WYDANA W 2014 r.


Czyli całkiem świeża. Tutaj warta polecenia jest na pewno "Zorkownia", biografie Religi i Poświatowskiej, nowa powieść Zadie Smith (nigdy mnie nie zawodzi), "Jedwabnik" Roberta Galbraitha, "Mniej" Marty Sapały czy "Wszystko zależy od przyimka". Do wyboru, do koloru. Moim wyborem był "Król biurowej klasy średniej" autorstwa blogera znanego jako Zuch Rysuje.

4. Z LISTY BBC


Lista jest tutaj, wystarczy sobie coś wybrać. Ja mam zamiar sięgnąć po "Annę Kareninę".

5. NAGRODZONA NOBLEM


Na Wikipedii znajdziecie pełną listę laureatów literackiej nagrody Nobla. Sama chciałabym przeczytać coś Alice Munro. Znacie, polecacie?

6. IMIĘ W TYTULE


Jest mnóstwo książek, które pasują tej kategorii: "Alicja w Krainie Czarów", "Emma" Jane Austen, niemal wszystkie powieści Montgomery i większość Musierowicz, "Lolita" Nabokova, "Portret Doriana Graya", "Mistrz i Małgorzata"... Ja czytam "Wybór Zofii" Styrona.

7. ZWIERZĘ W TYTULE


Nie trzeba iść na dział "Zoologia", żeby znaleźć coś, co będzie pasować do tej kategorii. Dobrze sięgnąć po "Zabić drozda" Harper Lee, "Śmierć pięknych saren" czeskiego pisarza Oty Pavla, "Władcę much" Goldinga, a z nowości "Wołanie kukułki" Galbraitha albo "Kosogłosa" Suzanne Collins. Na mnie czekają "Myszy i ludzie" Steinbecka, polecone przez jednego z czytelników.

Wpis robi się długi, więc podzieliłam go na dwie części - spodziewajcie się następnej już w środę! Napiszę tylko, że w tym roku przeczytałam 28 książek, z czego 8 dopisałam do listy z wyzwania. A jak Wam idzie?