4 lipca 2013

Do broni!


- Czuję się jakbym zaczynał jakąś grę RPG - oznajmił On, wkraczając do pokoju z marcepanem i nożem. 
- Aha.
- Jestem na pierwszym levelu, mam tylko nóż, a przede mną słaby przeciwnik. Ha! Ha! HA! Pokonany!
- Jak to dobrze, że masz przed sobą jeszcze kilku takich pysznych niemieckich przeciwników - zauważyłam spożywszy kawałek pokonanego marcepanu.

Znam wielu ludzi, którzy nie cierpią marcepanu - ale dla mnie to zawsze był i będzie smak świąt. Jest coś niebywale luksusowego w jedzeniu tak pieczołowicie przetworzonych migdałów, zwłaszcza pod postacią "bochenka" złożonego z nugatu, marcepanu i grubej warstwy gorzkiej czekolady. Bardziej wykwintnie smakowo kojarzą mi się jedynie czekoladki-trufle. Zawsze kiedy jem marcepan, wystarcza mi tylko kawałek, żebym poczuła tę cudowną atmosferę słonecznego wielkanocnego poranka albo wieczoru przy choince i zapalonym kominku.

PS. A żeby nie było tak słodko i marcepanowo, to opiszę przykrą sytuację, której ostatnio padłam ofiarą, i jak się przed nią uchronić. Niedawno ktoś zrobił zakupy w kilku sklepach internetowych na terenie USA, posługując się danymi mojej karty płatniczej. Karta w tym czasie spoczywała w Polsce, w moim portfelu. Konto zostało wyczyszczone, złodziej zostawił mi 4 zł. Na szczęście bank zareagował modelowo: karta została zablokowana, a ja dostałam od razu powiadomienie o tym i mogłam złożyć reklamację. Do końca wakacji powinni zwrócić mi pieniądze.

Dane KAŻDEJ karty mogą zostać w ten sposób ukradzione.
Na szczęście można się przed tym uchronić.

- sprawdź swoją kartę. Jeśli z tyłu, obok podpisu, widnieje kod CVV lub CVC (3-cyfrowy numer na końcu numeru karty, obok pola przeznaczonego na podpis) - to karta umożliwia płatności na odległość, a więc złodziej może posłużyć się jej danymi bez Twojej wiedzy i zgody. Nawet jeśli Ty nigdy tak nie płaciłaś/płaciłeś!

- zadzwoń lub zaloguj się na swoje konto bankowe. Ustaw limity płatności MOTOEC na 0 zł. Możesz je w każdej chwili zmienić, kiedy zechcesz zapłacić kartą za bilety lotnicze, zamówienie na Amazonie czy inne zagraniczne zakupy.

- płacąc kartą w internecie korzystaj z zaufanych stron i szyfrowanych połączeń, oznaczonych kłódeczką.